Såhär ökar du din kundbas i Rule
Öka din kundbas och antalet prenumeranter
De flesta som jobbar med digital kommunikation av något slag har ofta som mål att öka sin kundbas och få in fler prenumeranter för att således öka sin omsättning. Det finns både tekniska lösningar för hur du kan öka din kundbas och antal prenumeranter och så finns det strategiska lösningar. Båda delar är lika viktiga att ta hänsyn till och väva in i sin digitala strategi för att kunna expandera sin kundbas. I detta inlägg kommer vi dela med oss av framgångsrika lösningar på hur du kan öka din kundbas och antal prenumeranter.
Vi kommer att börja med tips för att sedan ge praktiska förslag på lösningar i Rule.
Gör det enkelt för kunden att konvertera
Först och främst och kanske absolut viktigast – gör det enkelt för dina kunder att opt:a in, alltså signa upp för din tjänst eller prenumerera på ditt nyhetsbrev. Ju synligare dina CTA knappar är, desto större chans är det att en besökare konverterar. Det finns några ställen som är exemplariska att placera CTA knappar på för just nyhetsbrev sign-ups, två av dessa ställen är i footern på din hemsida och i checkouten efter att kunden har gjort ett köp. I övrigt så bör du se till att CTA för att skapa konto eller bli medlem, alltid bör vara synlig när kunden befinner sig på din sida.
Först och främst och kanske absolut viktigast – gör det enkelt för dina kunder att opt:a in, alltså signa upp för din tjänst eller prenumerera på ditt nyhetsbrev. Ju synligare dina CTA knappar är, desto större chans är det att en besökare konverterar. Det finns några ställen som är exemplariska att placera CTA knappar på för just nyhetsbrev sign-ups, två av dessa ställen är i footern på din hemsida och i checkouten efter att kunden har gjort ett köp. I övrigt så bör du se till att CTA för att skapa konto eller bli medlem, alltid bör vara synlig när kunden befinner sig på din sida.
Referral marketing sker automatiskt med nöjda kunder
Kommunikation med relevanta budskap leder till nöjda kunder och för en nöjd kund faller det naturligt att dela med sig av tips, till nära och kära. Det innebär att goodwill sker per automatik när rätt kommunikation når rätt mottagare. Det finns också många bra tekniska lösningar för referral marketing i form av pop-up formulär som vår partner Redeal erbjuder. Exempelvis kan du i samma pop-up ruta som kunden kan signa upp sig till ditt nyhetsbrev, också inkludera en referral länk om att “tipsa en vän att prenumerera”. Vill du öka chansen ytterligare för både sign up och referral, kan du också utlova en belöning efter genomförandet i form av tex 10% på nästa köp.
Kommunikation med relevanta budskap leder till nöjda kunder och för en nöjd kund faller det naturligt att dela med sig av tips, till nära och kära. Det innebär att goodwill sker per automatik när rätt kommunikation når rätt mottagare. Det finns också många bra tekniska lösningar för referral marketing i form av pop-up formulär som vår partner Redeal erbjuder. Exempelvis kan du i samma pop-up ruta som kunden kan signa upp sig till ditt nyhetsbrev, också inkludera en referral länk om att “tipsa en vän att prenumerera”. Vill du öka chansen ytterligare för både sign up och referral, kan du också utlova en belöning efter genomförandet i form av tex 10% på nästa köp.

Koppla på alla dina befintliga system till Rule
De flesta företag använder flera olika externa system för att administrera sina hemsidor, sin kommunikation och marknadsföring. Genom att koppla ihop alla dina system i Rule, samlar du alla dina kunder och din data på ett och samma ställe. Det kommer resultera i att du både får en bättre överblick över utvecklingen av din kundbas samt smidigare kan hantera kunddatan som kommer in från alla olika kanaler. När dina kunder är samlade på ett och samma ställe är det även enklare att segmentera dem och på så sätt skicka mer träffsäker kommunikation till dem, vilket går hand i hand med det vi nämnde här ovan om rätt kommunikation till rätt mottagare.
De flesta företag använder flera olika externa system för att administrera sina hemsidor, sin kommunikation och marknadsföring. Genom att koppla ihop alla dina system i Rule, samlar du alla dina kunder och din data på ett och samma ställe. Det kommer resultera i att du både får en bättre överblick över utvecklingen av din kundbas samt smidigare kan hantera kunddatan som kommer in från alla olika kanaler. När dina kunder är samlade på ett och samma ställe är det även enklare att segmentera dem och på så sätt skicka mer träffsäker kommunikation till dem, vilket går hand i hand med det vi nämnde här ovan om rätt kommunikation till rätt mottagare.

Relevans, värde och exponering
Nyckeln till att få din kundbas att växa är relevans, värde och exponering. Med dessa tre pelare att utgå ifrån när du utformar din kommunikation och marknadsföring kommer du komma långt. När dina prospekt sedan blivit kunder, handlar det istället om att bygga, utveckla och upprätthålla relationen med prenumeranterna. När du befinner dig i det skedet kan du ta inspiration ifrån detta inlägg om hur du bäst mappar upp email genom kundresan.
Nyckeln till att få din kundbas att växa är relevans, värde och exponering. Med dessa tre pelare att utgå ifrån när du utformar din kommunikation och marknadsföring kommer du komma långt. När dina prospekt sedan blivit kunder, handlar det istället om att bygga, utveckla och upprätthålla relationen med prenumeranterna. När du befinner dig i det skedet kan du ta inspiration ifrån detta inlägg om hur du bäst mappar upp email genom kundresan.
Nästa steg - Ta hjälp av funktioner i Rule för att öka din kundbas
Nu när du har fått tips och inspiration så rekommenderar vi att du läser vår tekniska guide nedan för hur du kommer igång med detta:
Nu när du har fått tips och inspiration så rekommenderar vi att du läser vår tekniska guide nedan för hur du kommer igång med detta:
Formulär
Börja med det enklaste och viktigaste först, formulär på hemsidan, för att kunder ska prenumerera till era nyhetsbrev.
Det finns olika lösningar för formulär, nedan kommer 3 exempel på hur ni kommer igång med detta:
1) Rule erbjuder gratis dubbel opt-in formulär:
Hur skapar jag ett anmälningsformulär?
2) Triggerbee erbjuder personaliserade formulär och innehåll på sajt, baserat på din data i Rule. Spårar även och analyserar enskilda besökare för att successivt bygga upp kundprofiler och synkronisera den med Rule: Triggerbee integration
3) ReDeal är experter inom referral marketing. Erbjuder även formulär som går att personalisera efter era behov:
Integrera Redeal med Rule
Ett bra sätt att samla in medlemmar till ditt nyhetsbrev är att samla in sign-ups via Facebook Lead Ads. I Rule finns en koppling som automatiskt samlar in dina leads så att du direkt kan bearbeta dem via marketing automation och nyhetsbrev: Hur kopplar jag ihop Facebook Lead Ads med Rule?
Facebook Custom Audiences är en ny kanal där Rule kan överföra medlemmar, där du väljer marknadsföring strategi baserat på vilken data vi har på medlemmarna i målgruppen.
När du är redo att utöka din verksamhet kan du även använda din anpassade målgrupp för att skapa en lookalike-målgrupp. Lookalike-målgrupper är listor över personer som liknar de personer som för närvarande interagerar med ditt företag och som du vill rikta reklam till:
Integrera Facebook anpassade målgrupper med Rule
Ett bra sätt att samla in medlemmar till ditt nyhetsbrev är att samla in sign-ups via Facebook Lead Ads. I Rule finns en koppling som automatiskt samlar in dina leads så att du direkt kan bearbeta dem via marketing automation och nyhetsbrev: Hur kopplar jag ihop Facebook Lead Ads med Rule?
Facebook Custom Audiences är en ny kanal där Rule kan överföra medlemmar, där du väljer marknadsföring strategi baserat på vilken data vi har på medlemmarna i målgruppen.
När du är redo att utöka din verksamhet kan du även använda din anpassade målgrupp för att skapa en lookalike-målgrupp. Lookalike-målgrupper är listor över personer som liknar de personer som för närvarande interagerar med ditt företag och som du vill rikta reklam till:
Integrera Facebook anpassade målgrupper med Rule
Övriga källor
Ställ frågan till er själva. Vilka övriga källor har du för att få in fler prenumeranter? Landningssidor, evenemang, partners etc. Är det tillräckligt tydligt för användaren hur man prenumererar från alla era källor?
Glöm inte att koppla på dina integrationer (här hittar du alla)
Finner du inte integration till er källa? Oroa dig inte, Rule har ett öppet API, vilket innebär att ni kan integrera alla era källor:
Ställ frågan till er själva. Vilka övriga källor har du för att få in fler prenumeranter? Landningssidor, evenemang, partners etc. Är det tillräckligt tydligt för användaren hur man prenumererar från alla era källor?
Glöm inte att koppla på dina integrationer (här hittar du alla)

Finner du inte integration till er källa? Oroa dig inte, Rule har ett öppet API, vilket innebär att ni kan integrera alla era källor: