Kom igång med SMS

SMS-funktionen i Rule kan användas till att skicka och ta emot SMS från dina kunder, det ger dig med andra ord en möjlighet att kommunicera med dina medlemmar direkt i mobilen. Skicka SMS-kampanjer för att komma närmare dina medlemmar, nå dem innan de besöker er fysiskt eller digitalt och driv trafik till era övriga kanaler, för maximal konvertering. 


Vi kommer gå igenom:


  1. Aktivera SMS-funktionen
  2. Beställ svarsord
  3. Skapa SMS-kampanjer
  4. Övrig information


Aktivera SMS-funktionen


För att börja skicka SMS genom Rule måste du först aktivera funktionen. Detta görs genom att beställa ett unikt stoppord för att kunder ska kunna avregistrera sig från dina SMS-utskick. Ett exempel på ett stoppord är "VIBESTOP", vilket visas nedan.


Stoppordet måste innehålla ordet "STOP" i slutet och får inte inkludera några specialtecken eller åäö.


För att göra en beställning, vänligen skicka ett mail till support@rule.se. I din beställning, var god inkludera ditt stoppord samt information om vilka länder du planerar att skicka SMS till, om det är utanför Sverige. Kostnaden för ett stoppord är en engångskostnad på 1400 SEK.


När din registrering är klar, kommer stoppordet/avregistreringstexten att läggas till på ditt konto. Du kan hitta det till höger när du skapar din kampanj.




Beställ svarsord


Det första du måste göra är att beställa ett svarsord för inkommande SMS. Du beställer det via support@rule.se. I det här exemplet har vi valt "GOOD" som svarsord. När du har beställt ett svarsord och fått det uppsatt, följer du stegen nedan för att sätta upp en struktur för inkommande SMS.


Gå in på inställningar:


Scrolla ner tills du kommer till vyn 'Textmeddelande'


  1. Klicka på 'Välj taggar' för att välja vilken tagg kundens meddelande ska kopplas till.
  2. Klicka på 'Välj fält' eller 'Lägg till email' för att bestämma vilket medlemsfält kunden ska kopplas till.
  3. Välj om du vill 'Trigga alltid automations'



Skapa SMS-kampanjer

  1. Klicka på 'Ny kampanj'
  2. Sedan på 'Skapa SMS kampanj'



  1. Välj 'Avsändarnamn'
  2. Lägg till dina mottagare
  3. Om du SMS:ar till olika länder, välj språk här
  4. Skriv ditt SMS
  5. Schemalägg



  1. Välj när du vill skicka SMS-kampanjen
  2. Om du schemalägger SMS:et, välj datum och tid
  3. Schemalägg eller skicka



Övrig information om SMS


  1. Automatiska SMS-utskick: För att skicka automatiska SMS-utskick, gör du på samma sätt som vid ett automatiskt email, mer om det kan du läsa i artikeln som handlar om din första marketing automation.
  2. Enda skillnaden är att du väljer SMS istället för email.
  3. Rule kortar ner länkar som ligger med i SMS:et och är över 25 tecken. Vill du ändå ha med hela länken i mailet: ta bort https:// och skriv bara www, men ifall ni har med en egen länk som rule inte har förkortat, så kan man inte spåra klicken i sms'et.
  4. Observera att tilläggskostnad tillkommer per skickat SMS (40 öre) och tänk även på att det krävs samtycke för att skicka SMS. För mer tips gällande SMS-marknadsföring se även vår blogg.
  5. Hur importerar man telefonnummer i Rule? Importen görs på samma sätt som vid en vanlig medlemsimport, antingen via filuppladdning eller API. För att Rule ska kunna läsa in mobilnummer smidigt vid import skall numret skrivas i landskodsformat, dvs exempelvis +4673867xxx. (46 för Sverige och att man tar bort 0)


Var artikeln till hjälp?

Toppen!

Tack för din feedback

Vi beklagar att det inte var till hjälp

Tack för din feedback

Berätta för oss hur vi kan förbättra den här artikeln!

Välj minst en av orsakerna

Feddback skickat

Vi uppskattar din feedback och uppdaterar artikeln vid behov

Andra sätt att få hjälp

Anmäl dig till vårt nästa webinar

Gratis

Upptäck hemligheterna bakom tillväxt genom engagerande marknadsföring.

Kontakta oss för att boka en Workshop

Upptäck hur du kan öka digital engagemang och tillväxt genom en personlig genomgång av Rule

Hittade du inte det du sökte?

Ingen fara, kontakta vår support om eventuella frågor!

Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Jag samtycker till att ta emot Rules nyhetsbrev i enlighet med integritetspolicyn.