Din första Marketing Automation
5 - Rule first automation. Sub. from Rule Communication on Vimeo.
Automationer är förinställda slingor med e-postmeddelanden eller SMS som automatiskt skickar ut kampanjer till dina medlemmar baserat på en förinställd tidpunkt eller aktivitet.
Ett exempel på en automation är ett välkomstmeddelande som går ut direkt när en ny medlem har anmält sig för nyhetsbrevet, genomfört ett köp eller ett uppföljningsmeddelande tre dagar efteråt som tackar för registreringen. Ett automail aktiveras när kriterierna för triggern uppfylls. Vi har samlat mer inspiration om automationer på vår blogg. För att skapa din första Marketing Automation, följ punkterna nedan:
Steg 1. Skapa email-flöde
- Gå till menyn Automation via navigeringslistan i vänsterkanten och klicka på Ny Automation.
- Nu ser du att det kommer upp en automation som du kan börja jobba med under fliken inaktiva. Du namnger automationslingan genom att klicka på "Automation" i det gråa fältet till vänster.
- Du klickar sedan på pilen längst till höger för att komma åt inställningar och skapa själva budskapet till flödet:
Steg 2. Ställ in trigger

Steg 3. Aktivera e-mailflöde
- När du väl skapat utskicket klickar du på Spara utkast och sen på Automation för att gå tillbaka och redigera flödet.
- Tillbaka i Automation-menyn finner du den kampanj du just skapat. Där kan du ange tidsinställningarna för när utskicket ska skickas ut (se kugghjulsikonen till höger). Ikonerna till höger i bild innebär följande: Pennan - justera utskicket. Diagrammet - se statistik. Kugghjulet - inställningar för tidsanpassning.
- Klicka på aktiveringsknappen i det grå fältet för att aktivera hela flödet (se bild nedan), samt rutorna till vänster, för att varje enskild kampanj ska skickas ut.
Grattis - du är nu klar med din första automation!