Strategisk guide för Winback


Winback: Ge kunden en anledning att komma tillbaka


Bara för att en kund inte har handlat eller visat intresse för ditt företag på ett tag, betyder det inte att kunden är förlorad. Det finns fortfarande potential för tidigare kunder att återvända och göra köp, det handlar bara om att ge dem rätt incitament. Genom att använda anpassade Winback-mail som en del av din Marketing Automation-strategi kan du göra precis det. Istället för att direkt ta bort inaktiva prenumeranter eller kunder från din databas kan en serie Winback-mail vara ett kraftfullt verktyg för att åter engagera dem. Det är ett sista försök att återknyta banden med kunder och uppmuntra dem att återvända till ditt företag.


Varför skicka Win-back mail?


Behåll kunderna


Att sälja till befintliga kunder är generellt enklare än att locka nya kunder. Det beror på att företaget redan har etablerat en relation med kunden. Övertyga en befintlig kund att köpa igen kräver vanligtvis mindre ansträngning och resurser jämfört med att locka en ny kund.


Kostnadseffektivt


Det är ekonomiskt fördelaktigt att behålla befintliga kunder. Det kostar 4-10 gånger mer att locka nya kunder än att behålla de befintliga. Företag kan öka sin lönsamhet genom att investera i en effektiv Win-back-strategi för att behålla sina hårt förvärvade kunder.


Hjälper försäljningen


Att vinna tillbaka kunder som man tidigare trott förlorade kan markant öka försäljningen. En strategisk Win-back-marknadsföring ökar möjligheterna att återuppväcka intresse hos dessa kunder.


Tips för effektiv Win back emails:


Använd segmentering


Dina kunder kommer att uppskatta dina e-postmeddelanden betydligt mer om de är direkt relevanta för dem. Genom att smidigt segmentera kundlistan kan du skapa underkategorier baserat på olika kriterier såsom tiden sedan deras senaste köp, deras genomsnittliga inköpsvärde, eventuella negativa upplevelser de haft eller antalet köp per år. Dessa segment skulle kunna inkludera:


  1. Hur länge sedan deras köp var
  2. Lågt, medium eller högt-värderade kunder (baserat på genomsnittlliga inköpsvärde)
  3. Kunder som haft negativa upplevelser
  4. Antal köp per år


Förse kunden med en lösning


Det finns flera anledningar till varför en kund inte har gjort några köp på ett tag. Istället för att gissa vad som kan vara orsaken, är det bäst att direkt fråga kunden. Ge dem möjligheten att själva välja vilken typ av e-post de vill ha och hur ofta de vill ha dem. Inkludera också ett feedback-formulär för att samla in värdefulla insikter som kan användas för att skräddarsy framtida kommunikation med kunden.


Belys fördelarna


Vinn tillbaka dina kunder genom att belysa värdet och fördelarna med din produkt. Om företaget exempelvis erbjuder en mjukvarutjänst där du kan ladda upp bilder och kunden inte har laddat upp några bilder än, kan du belysa fördelarna med att använda just din tjänst till att förvara bilder. Eller om företaget erbjuder en produkt som har särskilda tydliga fördelar, jämfört med konkurrenter på marknaden, kan du i ditt Win back email trycka på dessa fördelar.


Använd personalisering


Personalisering är ett måste vid e-postmarknadsföring. Det förbättrar engagemang som klick och även konvertering. Kunder kommer att uppskatta att du använder deras namn i ett utskick till dem, istället för “Hej du”. Det skapar ett personligare band med kunden.


Personalisera genom att:


  1. Tilltala kunden med namn
  2. Visa inköpshistorik
  3. Använd personliga produktrekommendationer


Skicka mer än ett mail


Det finns inget magiskt mail som kan engagera varje oengagerad kund. Därför bör du inte skicka endast ett mail, utan skapa upp en serie av flera mail. Skicka flera olika mail över en viss tidsperiod, för att försöka åter engagera kunder. Skapa upp ett winback flöde med hjälp av avancerad Marketing Automation i Rule.


Tidsbegränsat erbjudande


Erbjud dessa kunder som inte handlat på ett tag, bra rabatterbjudanden som är tidsbegränsade. Eller varför inte ge en gåva? En bra taktik är att göra rabatten tydlig, genom att specificera den i ämnesraden. Använd rabatten som ett sista steg i din Winback-strategi, då vissa kunder kan tänka sig återaktiveras även utan en rabatt. När du ska förmedla ett tidsbegränsat erbjudande är SMS en utmärkt kanal att göra det via.


Hur man sätter upp Winback-flöden i Rule


  1. Klicka här för att se hur man sätter upp ett Winback-flöde i automationer
  2. Klicka här för att se hur man sätter upp ett Winback-flöde i Journey Builder 


Var artikeln till hjälp?

Toppen!

Tack för din feedback

Vi beklagar att det inte var till hjälp

Tack för din feedback

Berätta för oss hur vi kan förbättra den här artikeln!

Välj minst en av orsakerna
CAPTCHA-verifiering krävs.

Feddback skickat

Vi uppskattar din feedback och uppdaterar artikeln vid behov

Andra sätt att få hjälp

Anmäl dig till vårt nästa webinar

Gratis

Upptäck hemligheterna bakom tillväxt genom engagerande marknadsföring.

Kontakta oss för att boka en Workshop

Upptäck hur du kan öka digital engagemang och tillväxt genom en personlig genomgång av Rule

Hittade du inte det du sökte?

Ingen fara, kontakta vår support om eventuella frågor!

Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Jag samtycker till att ta emot Rules nyhetsbrev i enlighet med integritetspolicyn.