Winback flöde i Automationer

Här lär du dig hur du sätter upp ett Winback-flöde i Automationer

Bara för att en kund inte har handlat eller visat intresse för ditt företag på ett tag, betyder det inte att kunden är förlorad. Den tidigare kunden kan fortfarande vilja köpa din produkt eller tjänst, det handlar bara om att ge kunden en anledning att komma tillbaka, exempelvis med hjälp av ett Winback mail, här kan du läsa mer om Win-Back. I denna artikel kommer vi visa dig steg för steg hur du sätter upp Winback flöde i Automationer.


Tillvägagångssätt


  1. Klicka på 'Hem'
  2. Tryck sedan in 'Automationer'

Klicka sedan på 'Ny automation'



  1. Döp din automation här
  2. Här kan du välja tagg eller segment, i detta fall väljer vi tagg
  3. Välj taggen 'OrderCompleted'
  4. Tryck lägg till ett meddelande
  5. Här väljer du om du ska skapa e-post eller SMS utskick



I detta exempel visar vi hur du skapar ett e-post utskick. Efter att vi klickar på 'skapa e-post' så ska vi välja mall.


Här väljer vi 'Super Template', men du kan välja vilken mall du vill.


Sedan bygger du själva utskicket. Du kan enkelt lägga till och ta bort det för att skapa den layout du vill ha.


Efter att du skapat upp ditt mail så som du vill ha det, är dert bra att göra följande:


  1. Kom ihåg att spara lite då och då, medan du skapar utskicket då inget autosparas inne i automationer
  2. Lägg till avsändarnamn
  3. Lägg till avsändaremail
  4. Glöm inte att lägga till rubrik
  5. Lägg till UTM-campaign
  6. Lägg till UTM-term
  7. Du kan skicka en förhandsgranskning till din mail för att se hur det du skapat kommer att se ut



Efter det kan du fortsätta bygga på så många mail eller SMS som du vill.


Efter att du byggt ditt win back flöde, ska vi schemalägga när du vi vill att de olika mailen eller SMSen ska skickas iväg till kunden. Automatiskt ställs det in att det skickas 'utan fördröjning', för att ändra klickar du på klockan som är markerad på bilden nedan.


Då får du upp denna vyn, här kan du välja om du vill att automationen ska


  1. skickas utan fördröjning
  2. med enkel fördröjning
  3. med anpassad fördröjning



  1. I detta fall kommer vi att välja anpassad fördröjning
  2. Här väljer du antal dagar, i detta fall valde vi 120 dagar
  3. Välj 'efter'
  4. Välj 'Orderdatum'
  5. Här väljer du om detta ska upprepas årligen
  6. Bestäm vilken tid på dygnet utskicket ska göras
  7. Bekräfta


Notera om du inte hittar fältet 'OrderDate' visar vi i nästa steg hur du ändrar det


Om du inte hittar fältet "OrderDate" gör du på följande sätt:

  1. Klicka på "hem"
  2. Välj sedan "Medlemmar" i menyn
  3. Klicka på medlemsfält

  4. Sedan klickar du dig in på den som heter "Order"

Se till att den som heter "Date" är ifylld till "Datum" 


Sedan kommer det fältet komma upp och du kan du gå tillbaka och fortsätta schemalägga dina automationer.

Efter att du tidsinställt allt, ska du se till att allt ligger aktivt

  1. Här aktiverar du hela flödet
  2. Du måste även aktivera varje utskick för sig
  3. Du kan även inaktivera  utskick om du inte vill att de ska vara aktiva


Grattis!

Nu har du satt upp ditt ett Winback flöde. Om du har några övriga frågor kan du kontakta support så hjälper dem dig!

Var artikeln till hjälp?

Toppen!

Tack för din feedback

Vi beklagar att det inte var till hjälp

Tack för din feedback

Berätta för oss hur vi kan förbättra den här artikeln!

Välj minst en av orsakerna
CAPTCHA-verifiering krävs.

Feddback skickat

Vi uppskattar din feedback och uppdaterar artikeln vid behov

Andra sätt att få hjälp

Anmäl dig till vårt nästa webinar

Gratis

Upptäck hemligheterna bakom tillväxt genom engagerande marknadsföring.

Kontakta oss för att boka en Workshop

Upptäck hur du kan öka digital engagemang och tillväxt genom en personlig genomgång av Rule

Hittade du inte det du sökte?

Ingen fara, kontakta vår support om eventuella frågor!

Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Jag samtycker till att ta emot Rules nyhetsbrev i enlighet med integritetspolicyn.