Google Ads Audiences integration

Med Google Ads kundmatchningslista kan du använda din online- och offlinedata för att nå och engagera dina kunder igen på Google Sök, Shopping, Gmail, YouTube och Google Display. Genom att använda information som dina kunder har delat med dig, kommer kundmatchningen att rikta annonser till dessa kunder och andra som liknar dem.


Kundmatchning är ett kraftfullt annonsverktyg för att öka varumärkesmedvetenheten och konverteringar. Här är några exempel på olika målgrupper som du kan nå med Google kundmatchning:


  1. På Google Sök och Shopping kan du optimera dina kampanjer genom att anpassa ditt bud baserat på dina kunders aktiviteter.
  2. På Gmail kan du nå dina befintliga kunder eller potentiella nya kunder med liknande intressen genom anpassade annonser högst upp i deras inkorg.
  3. På YouTube kan du nå nya segment genom att rikta in dig på dem som liknar dina mest värdefulla kunder.
  4. På Google Displaynätverk kan du nå dina befintliga eller potentiella nya kunder med liknande intressen genom anpassade annonser.


Läs mer om Google kundmatchning här.


Vi kommer gå igenom:


  1. Om integrationen
  2. Installation
  3. Skapa segment i Rule
  4. Hur ofta kan man uppdatera?
  5. Kryptering
  6. Felsökning


Om integration


Genom att integrera Rule med Google Kundmatchning kan du enkelt koppla ett segment till din målgrupp. Inne i Rule kan du trycka på "Anslut"-knappen i det önskade segmentet, vilket kommer att placera aktiva medlemmar i det segmentet i en anpassad målgrupp i Google Kundmatchning.


Custom Audience tar målgrupper från dina segment och analyserar deras beteenden och intressen för att matcha dem med liknande individer, vilket möjliggör riktade annonser till dessa grupper. Genom att tillhandahålla exempelpubliken skapas en separat lista.


För ytterligare information om hur detta fungerar, hänvisar vi till den följande informationen från Google:


"Om Customer Match"


Exempel på segmenteringar från Rule till Google Kundmatchning kan inkludera medlemmar som inte har handlat på 120 dagar. Genom att skapa en målgrupp baserad på dessa medlemmar kan du nå dem i fler kanaler än bara via e-post och SMS.


Följ stegen under "Skapa segment i Rule" för att se hur du sätter upp segmentet!


Installation


För att integrationen ska fungera behöver man ha ett Google Ads konto. Har du flera ads-konton kopplat till Google Ads kommer du i login-steget välja vilket konto du ska koppla till just denna uppladdning av medlemmar.


När man ska skicka en målgrupp till Google Ads för första gången behöver man logga in på sitt Google Ads konto, samt acceptera villkoren nedan.



Skapa segment i Rule


  1. Klicka på 'Medlemmar' för att få ner dropdown-menyn
  2. Klicka dig in på 'Segement'



Sedan väljer du ett redan uppsatt segment, eller skapar ett nytt. Om du är osäker på hur du skapar ett segment, kan du läsa mer om det här!


  1. När du är inne i ditt segment, klicka på 'Anslut extern målgrupp'
  2. Sedan 'Anslut' på 'Google Ads kundmatchningslista'



Välj vilket konto:



När man kopplat Rule och Google, överförs medlemmarna direkt och man får en notis att exporten gått igenom. Om det är ett stort antal medlemmar (100 000 stycken eller flera kan det ta några minuter)


  1. Här ser du om det är anslutet
  2. Vilket konto som är kopplat
  3. Hur många kunder som hamnat i segmentet
  4. Om du vill synka igen



När man loggar in på https://ads.google.com/ och klickar sig vidare till "Tools & Segments" Sedan väljer "Shared Library" och trycker vidare på "Audience Manager" ligger där målgruppen som nyss skapats klickar du på den kan du se antalet rader (medlemmar) från segmentet och vilken status den har.






Hur ofta kan man uppdatera?


Vi använder oss av ersätt lista när vi uppdaterar då det inte påverkar nuvarande kampanjer man kan ha igång. Det betyder att varje uppdatering måste jobbas igenom av Google och kan ta upp till 24 timmar innan man kan skicka en ny lista. Vi visar ett meddelande om att "Målgruppen" inte är redo för uppdatering om den är under uppdatering. 



Du kan också se status under Google Ads genom att klicka på Målgrupper och scrolla ner till din målgrupp. Namnet på Målgruppen är "Rule Export - "Namn på ditt Filter" (Datum + Tid)". Behöver du en ny uppdaterad målgrupp när en äldre bearbetas rekommenderar vi att du skapar ett nytt filter. Tänk på att ändringar i målgrupper kan ta upp till 48 timmar innan de reflekteras i kampanjer enligt Google.




Kryptering


All data som skickas till Google är krypterad med  SHA256 Algoritm. Du kan läsa mer om hur Google beskriver krypteringen av användarinformation 



Felsökning


Om en målgrupp inte vill skickas över från Rule till Google Ads konto så kan man dubbelkolla att Ads kontot är aktivt. För att säkerställa att Ads kontor är aktivt så behöver du:


  1. Logga in på Google Ads
  2. Navigera dig till 'Tools and settings' uppe till höger i menyn och tryck 'Setup'
  3. Klicka på 'Preferences'
  4. Scrolla ner till 'Account Status' och säkerställ att kontot är aktivt. När status är 'Active'




Kontakta gärna support@rule.se vid frågor!

Var artikeln till hjälp?

Toppen!

Tack för din feedback

Vi beklagar att det inte var till hjälp

Tack för din feedback

Berätta för oss hur vi kan förbättra den här artikeln!

Välj minst en av orsakerna
CAPTCHA-verifiering krävs.

Feddback skickat

Vi uppskattar din feedback och uppdaterar artikeln vid behov

Andra sätt att få hjälp

Anmäl dig till vårt nästa webinar

Gratis

Upptäck hemligheterna bakom tillväxt genom engagerande marknadsföring.

Kontakta oss för att boka en Workshop

Upptäck hur du kan öka digital engagemang och tillväxt genom en personlig genomgång av Rule

Hittade du inte det du sökte?

Ingen fara, kontakta vår support om eventuella frågor!

Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Jag samtycker till att ta emot Rules nyhetsbrev i enlighet med integritetspolicyn.