Hur skapar man automatiserade flöden med e-post och/eller sms?

    Med  Automation i Rule så kan du enkelt förinställa E-post och/eller SMS-meddelanden. Du avgör själv när meddelandena ska skickas ut och även vad som ska trigga att det skickas iväg. 

    (Nedan finner du en exempelbild på ett flöde med tre utskick varav det första skickas ut omgående, det andra efter 14 timmar och det sista efter 25 dagar)

    För att börja skapa ett automatiserat flöde, följ punkterna nedan: 

    • Gå till menyn Automation via navigeringslistan i vänsterkanten.
    • Klicka Ny Automation. 

    • Välj trigger som tagg/filter (se ovan för info om taggar och filter) som ska avgöra när utskicket ska gå ut. Och du ställer in tidpunkt för utskicket via kugghjulssymbolen. 
    • Klicka på Lägg till mail eller Lägg till SMS för att addera ett nytt meddelande.
    • Välj sedan aktuell mall som du vill använda för att gå vidare att skapa utskicket. 
Där anger du avsändareadress och e-post, rubrik och utm-kod. (UTM innebär spårning av specifika utskicket i Google Analytics och du hittar mer info här

    - När du skapat utskicket så klicka på  Spara utkast för att spara och klicka sen på Automation för att gå tillbaka till att redigera flödet. 
Tillbaka i Automation-menyn ser du din nya kampanj skapad.
    Där kan du ange tidsinställningarna för frekvensen när utskicket ska skickas ut, se kugghjulsikonen. Ikonerna till höger i bild innebär följande: Pennan: Justera utskicket. Diagrammet: Se statistik. Kugghjulet: Inställningar för tidsanpassning. 

    För att aktivera hela flödet eller enskild kampanj, använd JA/NEJ-knappen. 

    För automatiserade order- och leveransbekräftelser bekräfta att all nödvändig medlemsinformation från betalningssystemet blir tillgängligt i Rule via API. Se  Inställningar>Utvecklare alternativt rule.se/apidoc 

    Mvh Team Rule

Behöver du mer hjälp? Kontakta oss Kontakta oss