Vad innebär UTM?

- UTM innebär en möjlighet att spåra dina kampanjer. Ett vanligt fall är att man spårar en e-postkampanjs resultat ändå till kassan i webbshoppen och därmed ser direkt effekt av kampanjen. UTM står för Urchin Tracking Module och är en format från Google som används för att spåra dina länkar. Genom att ange en UTM-kod så kan du spåra kampanjerna i Google Analytics vilket du också kan se direkt i Rule

- För att öka effekten i analysarbetet så kan man ange två varianter av UTM-koder för din kampanjer för att följa resultatet i Google Analytics. När du är inloggad så hittar du inställningarna för respektive kampanj precis som tidigare under menyn Sammanfattning & schemlägg men nu med fler alternativ:
  • UTM-content avser länkarna som klickats på för att föra kunden vidare till exempelvis din webbshop. Här anger du ett själv ett passande namn för att enklet hitta och följa den specifika kampanjen i Google Analytics. 
  • UTM-term innefattar dina nyckelord för spårning för dig att söka på, exempelvis kampanj + skor. På så sätt kan ni samla alla kampanjmail för olika produktgrupper eller ämnen för jämförelse över tid.
  • Du anger som sagt ovan UTM-koderna, som bara ses av er, i det sista steget innan du skickar iväg kampanjen, under Sammanfattning och schemalägg, se menyn nedan. 

  • Kontrollera att du även angett dina domäner under Inställningar enligt exemplet nedan.

Har du frågor om hur du anger UTM-namnet på dina kampanjer så beskriv ditt ärende till oss på support@rule.se så får du snabbt hjälp. 

Lycka till! 

Team Rule

Behöver du mer hjälp? Kontakta oss Kontakta oss