Automationer för e-handel

I denna artikel kommer vi att gå genom olika automationer som du enkelt kan sätta upp efter att du kopplat på din E-handel till Rule. I denna artikel kan du läsa mer om Marketing Automation för e-handel!

Vi kommer att gå igenom följande:

  1. Övergiven varukorg
  2. Kvitton

1. Övergiven varukorg

Övergiven varukorg är ett uppföljningsmeddelande som skickas till någon som har lagt till varor i sin varukorg och sedan lämnat webbplatsen utan att genomföra ett köp. Dessa meddelanden arbetar för att påminna kunder om produkter som de lämnat i kundvagnen, för att sedan locka tillbaka dem att köpa vad de redan var så nära på att köpa. Här kan du läsa mer om Övergiven varukorg

Innan vi visar steg för steg hur du sätter upp en sådan automation är det bra att veta följande:

  • Produkterna behöver skickas in från er e-handelsleverantör via ett API anrop. Antingen finns det en integration till Rule eller så kan ni använda en tredje part för detta som skickar in datan till Rule. 
  • Sedan behöver ni skapa en mall eller beställa en för kvarglömd varukorg. Om ni vill börja på en gång finns det en färdig mall som man kan utgå ifrån i alla konton, den ligger i kampanjer och heter "Cart in progress". 
  • Fälten och datan som skickas in skiljer sig mellan olika e-handelsleverantörer. Exempelvis, om du har Magento kan fältet skickas till Rule som "OrderNumber", om du kanske har Centra kan fältet skickas som "Order", se till att du har koll på vad fälten kommer in som i Rule. 

Uppsättning av Övergiven varukorg:

  1. Klicka på "Dashboard"
  2. Sedan in på automationer

Sedan klickar du på "Ny automation" eller fortsätter på den du påbörjat att skapa.

  1. Döp din slinga
  2. Välj tagg "CartInProgress"
  3. Skapa ditt mail (få tips i nästa steg under dessa 6)
  4. Fortsätt bygga på dina automationer om du vill skicka flera påminnelser till dina kunder om de glömt något i sin kundkorg. Du kan lägga till både SMS och mail.
  5. När du är nöjd med dina utskick, se till att de är i bockade som "Aktiva"
  6. Kom ihåg att aktivera hela Automation också. 
  7. Klicka på "Kugghjulet" för att schemalägga
  8. Här ser du när det skickas efter att du schemalagt

När du klickat på "Lägg till mail" kommer du få upp olika mallar som du kan välja, om du har en egen "Cart-in-progress" mall, använd den. Annars finns det en mall som ligger öppen för alla som du kan använda dig utav. 

Kom ihåg att denna mall hämtar data/innehåll från din e-handel. Medans du skapar ditt utskick hur det ska se ut, kommer du alltså inte att se varorna som ligger i kundes korg i mailbyggaren. Det syns bara skarpa i utskick till kunder eftersom det kan ligga olika saker i olika kunds korg. Nedan visar vi ett exempel hur det kommer se ut medans du skapar utskicket vs hur kunden tar emot det. 

2. Kvitton

En av dom vanligaste men också viktigaste transaktionella mailen är kvitton. För att Rule ska kunna skicka kvitton, behöver vi "Eventet" att en order är lagd. Då läggs taggen OrderCompleted till på medlemmen, samt orderdata. Allt detta sätts upp automatiskt när E-handelskopplingen är på plats.

Tillvägagångssätt:

Skapa en "Ny automation"

  1. Döp slingan
  2. Välj "Trigger", beroende på om du vill skapa upp ett mail med order eller leveransbekräftelse. OrderCompleted = Orderbekräftelse, OrderShipped = Leveransbekräftlese
  3. Klicka sedan på "Lägg till mail" för att börja skapa ditt utskick

När du klickat på "Lägg till mail" kommer du få upp olika mallar som du kan välja, om du har egna "Order-Confirmation" eller "Shipping-Confirmation" mall, använd de. Annars finns det mallar som ligger öppen för alla som du kan använda dig utav. 

Notera att medans du skapar ditt utskick hur det ska se ut, kommer det inte se likadant i mailbyggaren som när det skickas skarpt då mallen hämtar in orderdata från ditt e-handlessystem. 

Efter att mailen är skapade ska du:

  1. Se till att slingan är "Aktiv"
  2. Kolla även att de mailen du vill ska skickas är i bockade som "Aktiv"
  3. Schemalägg genom att klicka på "Kuggjhulet"
  4. Här ser du sedan efter du schemalagt när det skickas

Här kan du lära dig mer om marketing automation och hur det fungerar i Rule! 

Did this answer your question? Thanks for the feedback There was a problem submitting your feedback. Please try again later.