Tekniska frågor kampanj - FAQ

I den här artikeln kommer vi att gå igenom vanliga frågor som kan dyka upp när man skapar kampanjer. Om du forfarande inte fått svar på din fråga efter du läst detta, kan du höra av dig till support@rule.se

Vi kommer att gå igenom följande:

  1. Var hamnar de som avregistrerat sig?
  2. Hur man kopierar en kampanj & Re-targeting
  3. Avsändarinformationen stämmer inte, vad har hänt?
  4. Varför ser kampanjen konstig ut när jag vidarebefordrat den?
  5. Varför ska man ha "Öppna mailet i webbläsare" funktionen?

1. Var hamnar de som avregistrerat sig?

När en kund klickar på länken "avregistrera" i ett nyhetsbrev, så spärras kunden omedelbart i Rule. Du hittar spärrade kunder under "Medlemmar" och fliken "Spärrade" längst till höger i bild. Direkt när avregistreringen sker, styrs kunden till en landningssida som bekräftar att kunden är avregistrerad. 

Man har givetvis möjlighet att styra kunden till en egen sida direkt efter avregistreringen, vilket vi rekommenderar. Då äger man hela processen och har möjlighet att kommunicera med kunden som man vill. Tips på agerande efter att kund avregistrerat sig kan vara frågeformulär om varför de väljer att lämna, locka tillbaka dem med rabattkoder eller samla in feedback för fortsatt kundklubbsarbete etc. Du hittar fler tips om hur du kan hantera avregistreringar på vår blogg

Du lägger in din egen landningssida för avregistreringar i de röda fälten under "Inställningar", precis som på bilden här nedan: 

2. Hur man kopierar en kampanj & Re-targeting

Att skicka om en kampanj kallar vi för re-targeting och det möjliggör flera arbetssätt för dig som användare. Du kan bl.a. välja att skicka din kampanj på nytt, men exempelvis välja att endast skicka det till de som inte öppnade vid första utskicket. Du kan även välja att plocka ut dessa kunder till en enskild tagg eller som en separat fil. 

För att använda dig av re-targeting:

  • Gå till Kampanjer, klicka på kopiera knappen, då kommer samma kampanj att kopieras och hamna under utkast igen, och ni kan därmed skicka ut den till en ny tagg/filter

Copy campaign in Rule from Rule Communication on Vimeo.

Till vilka kan ni skicka om kampanjen till?

  • Ni kan också exportera ut statistik för dina Skickade kampanjer till en fil, exempelvis excel. Du kan sedan använda den filen med de medlemmarna att skicka om kampanjen till. Se nedan vilken statistik som ni kan exportera ut och skicka om ert utskick till.

3. Avsändarinformationen stämmer inte, vad har hänt?

Avsändarinformation och e-post för avsändare hämtas automatiskt till e-postbyggaren från det som angetts under  Inställningar. Man kan antingen justera avsändarinformationen manuellt för en enskild kampanj eller också ändra avsändarinställningarna under "Inställningar", för framtida kampanjer. 

Har ni exempelvis ett dotterbolag eller flera varumärken som kräver egna avsändare, eller vill ni särskilja medlemmar, användare, mallar m.m. Kontakta då support@rule.se för att lägga till underkonton.

4. Varför ser kampanjen konstig ut när jag vidarebefodrat den?

Vi avråder dig från att vidarebefordra kampanjer via din mailklient. 

Att vidarebefordra en kampanj som skickats via Rule innebär att den kan påverkas av mailklienternas inställningar och hur den uppfattar och väljer att visa kampanjens kod med struktur, bilder etc. Hur vidarebefordrade kampanjer påverkas, styrs av externa program likt Outlook, Gmail mfl. och härstammar alltså inte från din grundmall i Rule. Det kan innebära att den kampanj som du vidarebefordrat får ett  annorlunda utseende.

Upplever du några av de problem som beskrivs här ovan? Testa då att skicka om kampanjen live till dig själv (eller via förhandsgranskning) eller till en kollega.

5. Varför ska man ha "Öppna mailet i webbläsare" funktionen?

Det är inget krav att ha med den funktionen, däremot skadar det inte att ha med den i sitt utskick. "Öppna mailet i webbläsare" är en alternativ visningsmetod som vi tycker är att ha. Om en mottagaren inte kan läsa ditt utskick, eller om mailet exempelvis är fullt av trasiga bildlänkar, så är inte det en bra upplevelse för kunden och risken är stor att den dåavregisterear sig. Det är därför som det är absolut nödvändigt att ha en länk som tydligt säger ''Öppna mailet i webbläsare''.

43% av alla e-postöppningar sker på en mobilenhet och därför är det viktigt att ge konsumenterna ett alternativt visningsalternativ, särskilt för dem som är osäkra på hur man ändrar sina inkorgsinställningar så att länkar och bilder återges korrekt när de öppnas.

Did this answer your question? Thanks for the feedback There was a problem submitting your feedback. Please try again later.