Statistik i kampanjer - FAQ

I denna artikel kommer vi att gå igenom vanliga frågor angående statistik.

Vi kommer att gå igenom följande:

  1. Vad innebär statistik för kampanjer?
  2. Export av kampanjstatistik
  3. Varför ser det ut som en kund har öppnat mejlet så många gånger?
  4. Hur kan jag se om kunden mottagit kampanjen?

1. Vad innebär statistik för kampanjer?

På startsidan visas senaste veckans statistik över nytillkomna medlemmar dag för dag samt en överblick över senaste kampanjernas öppningar och antal klick. 

Du kan även se din statistik för specifika kampanjer genom att gå till Statistik i menyn till vänster. 

  • Öppnat: Antalet unika öppningar av nyhetsbrevet. (Notera att antalet öppningar på individnivå registrerar en öppning varje gång som e-postklienten uppdateras. Även om e-postmeddelandet vidarebefordrats, så registreras öppningarna på den ursprungliga mottagaren. Därför kan antalet uppfattas som missvisande.)
  • Klick: Antalet mottagare som klickat på någon länk i mailet.
  • Avanmälningar: Antal mottagare som valt att avskriva sig nyhetsbrevet.
  • Studsar: Antal brev som blivit stoppade av mottagande server. Typiskt förekommande orsaker kan vara, s.k. hard bounce, t.ex. felstavad adress eller s.k. soft bounce som misslyckad leverans till följd av tillfälliga problem som exempelvis full inkorg.

2. Export av kampanjstatistik

För att enkelt få en överblick av statistik för öppningar, klick, studsar osv på skickade kampanjer så kan man exportera ut detta till en fil. Följ stegen nedan. 

  • Gå till Kampanjer i menyn. 
  • Klicka på Exportera och du startar direkt en export av de senaste tjugo kampanjerna. Resultatet får du i en Excel-fil. 

3. Varför ser det ut som en kund har öppnat mejlet så många gånger?

Antalet unika öppningar av kampanjen visas i statistiksidan för en skickad kampanj. Se exempelbild nedan: 

Notera att antalet öppningar på individnivå registrerar en öppning varje gång som e-postklienten uppdateras. Även om e-postmeddelandet t.ex. vidarebefordrats, så registreras öppningarna på den ursprungliga mottagaren. Ett annat vanligt scenario är att någon typ av spamfilter / antimalware-skydd öppnar mailet flertalet gånger för att söka efter skadliga bifogade filer eller länkar. Så här fungerar exempelvis skyddet i Microsoft Office 365. Den som ansvarar för den mottagande email-servern kan svara på fler frågor om vilka kontroller de har.

Av dessa anledningar kan antalet uppfattas som onormalt högt. Därför rekommenderar vi normalt att visa "unika" klick, eftersom varje mottagare då enbart räknas en gång.

4. Hur kan jag se om en kund mottagit en kampanj?

Du hittar statistiken på två sätt, i kampanjstatistiken eller genom att gå in på medlemmens medlemskort och se deras aktivitet. 

För att undersöka en specifik kund/medlems kampanjhistorik gör du det enklast på följande sätt:  

  • Gå till Medlemmar
  • Använd Sök-fältet för att söka upp aktuell epostadress.
  • Klicka på medlemmen och se Aktivitet i medlemskortet. Där anges tidpunkter för kampanjer som skickats, mottagits, klickats på etc. 

Did this answer your question? Thanks for the feedback There was a problem submitting your feedback. Please try again later.