Google Analytics - FAQ

I denna guide kommer vi hjälpa dig med att synka ditt Google Analytics konto med dina kampanjer. Om du inte får svar på dina frågor kan du höra av dig till support@rule.se

Vi kommer att gå genom följande:

  1. Hur ser jag mina kampanjer i Google Analytics?
  2. Vad innebär UTM-campaign & UTM-term?
  3. Ställ in Google Analytics spårning på dina kampanjer

1. Hur ser jag mina kampanjer i Google Analytics?

Att kunna se och följa upp hur dina kampanjer presterar är en viktigt del för att se om du är påväg åt rätt håll med din marknadsföring.

Du kan enkelt se statistik för dina kampanjer i Google Analytics och GA4, vi kommer att visa följande: 

  • Kom ihåg! Google Analytics kommer att ersättas helt med GA4 som blir det nya verktyget från och med Juni 2023
  • Vyn för GA4

Så här ser du dina kampanjer i Google Analytics

När du loggat in på ditt konto i Google Analytics, ser du din statistik från Rule under 

  1. Klicka på "Acquisition"
  2. Klicka på "Campaigns"
  3. Klicka på "All Campaigns"
  4. Sen behöver du klicka på "Source / Medium" i kampanjvyn, där kommer du att kunna välja email / rule.  För att få ut statistik uppdelat på respektive kampanj behöver du även välja "Secondary dimension" > Commonly used > Campaign. 

Så här ser du dina kampanjer I GA4

När du loggat in på ditt konto i GA4, ser du din statistik från Rule genom att: 

  1. Klicka på "Reports"
  2. Klicka på "Acquisition"
  3. Klicka på "Traffic Acquisition" 
  4. Se till att du väljer "session campaign". Du klickar på pilen i rutan för att välja session. 

Klart! Nu kan du se statistik från dina kampanjer i Google Analytics och GA4

Notera att antalet klick kan skilja sig åt i Rule och Google Analytics. I GA räknas sessioner dvs besök som är 30 sekunder eller längre, medan i Rule räknas varje klick.

2. Vad innebär UTM-campaign & UTM-term

För att göra dina kampanjer spårbara i Google Analytics behöver du ange en UTM-kod i Rule. "UTM" står för Urchin Tracking Module och är ett format från Google som används för att spåra länkar i Google Analytics. Nedan förklarar vi hur du ställer in UTM i Rule. 

  • UTM-campaign: är namnet på din kampanj, t.ex. "sommarrea_v28".
  • UTM-term: är ej obligatoriskt men finns tillgängligt för expertanvändare som vill ha extra mycket detaljkontroll. UTM-term är en sammanställning av nyckelord/sökord, exempelvis "kampanj+skor".  

3. Ställa in Google Analytics spårning på dina kampanjer

I den här steget kommer du att få lära dig hur man ställer in Google Analytics spårning på dina kampanjer. Att spåra sina kampanjer i GA är en viktig del för att kunna ta reda på hur dina kampanjer presterar och hur väl dina kunder integrerar med ditt innehåll. Genom att spåra dina kampanjer får du en bättre insikt i vad dina kunder vill se mer eller mindre av, och det i sin tur ger dig en möjlighet att justera och optimera dina kampanjer för att nå ett bättre resultat.  

När du har läst denna gudie, kommer du att ha med dig följande kunskaper: 

  • Hur man lägger till domäner i Rule
  • Hur man lägger till UTM - kod 
  • Hur man spårar specifika länkar i kampanjerna
  • Hur man kan se statistiken 

Hur man lägger till domäner i Rule

1. Börja med att klicka på pilen bredvid ditt företagsnamn så att du kommer åt drop-down menyn 
2. Klicka på "Inställningar"

1. Klicka sedan på "integration" i menyraden 
2. Ange din domän, tex "rule.se"
3. Om du har fler sidor/mailadresser tex ".se" & ".com" så lägg även till dem. Det är viktigt att alla är med. Det gör du genom att klicka på "+ ny domän"

Lägg till UTM- kod 

För att göra dina kampanjer spårbara i Google Analytics behöver du ange en UTM-kod i Rule. "UTM" står för Urchin Tracking Module och är ett format från Google som används för att spåra länkar i Google Analytics.  

För att få rätt spårning på din kampanj ställer du därför in en UTM-kod. Detta gör du innan du ska skicka iväg din kampanj,
Klicka på "Sammanfattning & schemalägg"

Här har du möjlighet att ange två typer; "utm_campaign" och "egen utm_term". Ange båda för att optimera resultatet av era analyser.

1. "utm_campaign" är namnet på din kampanj, t.ex. "sommarrea_v28". Ni ska använda er av underscore istället för mellanslag eller streck.

2. "utm_term" är en sammanställning av dina nyckelord/sökord, exempelvis "kampanj+skor". UTM-termen ger ytterligare möjlighet att identifiera sökord, men oftast räcker det med att ange UTM-campaign. UTM-term bör dock anges om du tidigare märkt betalda sökordskampanjer, då anger du samma sökord här. (För mer information om hur du anger UTM och UTM term, kan du även besöka Googles site, här).

Rule lägger sedan automatiskt till, utm_source = rule och utm_medium = email. 

Om du vill spåra en specifik länk

Är det så att du vill ha en unik identifiering på en länk, kan du lägga till det under "UTM innehåll" när du skapar länkar i e-postbyggaren. De gör du genom att: 

1. Markera texten du vill länka
2. Klicka på symbolen för att lägga till länk

1. Klistra in länken 
2. Lägg till ditt "UTM - innehåll" på samma sätt som du gör när du döper kampanjen. I annat fall taggas varje länk som går till domänerna med utm_source=rule&utm_medium=email& utm_campaign=xxx (det kampanjnamn som du angett), när du skickar ut kampanjen. 
3. Klicka på "Ok" för att spara 

Se statistik 

När du har skickat kampanjen, kan du se statstiken för kampanjen genom att: 

  • Klicka på kampanjen du vill se statistiken för
  • klicka på “Google”-fliken på vald kampanj
  • Logga in med ditt Google Analytics-konto och se statistiken.

    Se resultatet i bildexemplet nedan: 

Har du frågor om hur du ställer in Google Analytics spårning på dina kampanjer? Beskriv ditt ärende till oss på support@rule.se så får du hjälp. 

Lycka till!

Did this answer your question? Thanks for the feedback There was a problem submitting your feedback. Please try again later.