Taggar - FAQ

I denna artikel kommer vi gå igenom vanliga frågor om taggar. Om du känner dig osäker på vad en tagg är rekommenderar vi att ni läser artikeln om Taggar. Om du fortfarande känner att du har frågor så kan du höra av dig till support@rule.se

Vi kommer att gå genom:

  1. Hur exkluderar jag en tagg från ett utskick?
  2. Hur slår jag ihop flera taggar?
  3. Hur ändrar jag eller lägger till tagg/taggar?
  4. Hur flyttar jag en medlem från en tagg till en annan?
  5. Hur tar jag bort eller lägger till en tagg/taggar på en kund
  6. Kan man skicka till flera taggar på samma gång 
  7. Hur hittar jag en kund i en tagg

1. Hur exkludera jag en tagg från ett utskick?

För att exkludera tagg eller filter så ska du först skriva ett minustecken innan du anger tagg-namnet. Då blir den aktuella taggen rödmarkerad och medlemmarna i den listan kommer inte få utskicket, oavsett om de finns med i andra taggar. 

Notera att detta måste göras innan ett utskick görs, alltså när exempelvis en kampanj fortfarande ligger som ett utkast eller schemalagt, och kan inte ändras i efterhand.

2. Hur slår jag ihop flera taggar?

Vi rekommenderar löpande viss "städning" av medlemstaggarna för att underlätta för er egen organisation. En lösning kan ibland vara att för ihop fler befintliga taggar till en, tex.  Nyhetsbrev-taggen för att förenkla administrationen. 

För att slå ihop två eller flera taggar gör följande: 

Börja med att exportera innehållet från den taggen ni vill flytta medlemmarna ifrån. Gå till Taggar & filter, välj aktuell tagg och klicka på knappen  Exportera.

Sedan klickar man in sig på den taggen/taggarna man vill fylla på. Där klickar man på knappen Importera och väljer den i första steget exporterade filen. 

Som ett avslutande steg så kan man då ta bort den första taggen, var innehåll man exporterat och kopierat över. Klicka in dig i taggen och välj sedan Radera tagg. 

3. Hur ändrar jag eller lägger till tagg/taggar som filter ska baserad på?

För att ändra eller lägga till en tagg som ett filter ska baseras på, börjar du med att gå in på önskade filtret. Detta gör du via menyn och sedan taggar och filter, sedan filter. 

Där presenteras du med de existerande filter som finns på ert konto. Klicka på det filter du vill korrigera, som kommer leda dig till denna vy:

Vid fältet i mitten där det står "Baserad på/Based on" ser du att det visas vad filtret för närvarande är baserat på. För att lägga till, ta bort, eller korrigera taggarna här, kan du placera muspekaren bredvid i detta fall, "Ny kund" taggen, och börja skriva in en ny tagg:

Sedan klickar du på "Spara" knappen högst upp till vänster för att synka om filter.

4. Hur flyttar jag en medlem från en tagg till en annan?

1. Klicka på "Taggar & Filter"

2.  Klicka dig in på taggen som du vill flytta medlemmar från!

3. Klicka på "Exportera"

Bläddra längst ner på sidan du hamnat när du klickat på "Exportera"

1. Välj "Tagg" i Swichen
2. Välj vilken tagg du vill att dina medlemmar ska flyttas till. 
3. När du är klar så klickar du på "Exportera"

5. Hur tar jag bort eller lägger till en tagg/taggar på en kund?

I denna artikel kommer vi gå genom hur man ta bort och/eller tar bort en tagg på enskilda kunder. 

Såhär gör du:

  1. Klicka på "Medlemsikonen"
  2. In på medlemmar
  3. På den medlemmen du vill lägga till eller ta bort tagg på klickar på de "Tre prickarna" längst till höger och väljer "Visa profil"

När du är inne på den medlemmen du vill ändra taggar på, är det bara att klicka "kryss" på den tagg/taggar du vill ta bort. Vill du lägga till fler eller en ny tagg - klicka på "Välj taggar". 

Notera att medlemmar utan tagg kommer sakna tillhörighet och kan inte bli mottagare av kampanjer. 

Medlemmar utan tagg hittar ni sedan under Inställningar - Admin och medlemmar utan tagg.

6. Kan man skicka till flera taggar på samma gång?

Självklart kan man skicka kampanjer till flera taggar samtidigt. Där i fältet för mottagare, '' Till'', anger man de taggar som man vill ska få nyhetsbrevet. Man klickar i rutan och börja skriva det första taggnamnet så kommer alternativen upp automatiskt. Därefter börjar man skriva på nästa taggnamn man vill lägga till och väljer den.

7. Hur hittar jag en kund i en tagg?

  1. Gå till "Taggar & Filter"
  2. Var inne på "Taggar"
  3. Här kan du antingen söka efter den tagg, eller klicka dig in på den taggen i fältet under. 

När du är inne i den tagg du vill hitta en medlem, kan du söka i fältet, som du ser kommer den medlem upp.

Did this answer your question? Thanks for the feedback There was a problem submitting your feedback. Please try again later.