Integrera Yotpo Loyalty & Rewards med Rule
Om integrationen
Yotpos lojalitets-, värvnings- och belöningsplattform gör det möjligt för företag att spåra kundhändelser och lojalitetshändelser och belöna dem med hjälp av ett poäng- och VIP-system.
- VIP-nivå intjänad (skicka dina kunder ett e-postmeddelande när de når en ny nivå).
- Poängpåminnelse (skicka dina kunder ett e-postmeddelande för att påminna dem om deras poängsaldo).
- Inlösenpåminnelse (skicka dina kunder ett e-postmeddelande för att berätta att de har tillräckligt med poäng för rabatt).
- Kupong intjänad (skicka dina kunder en e-postbekräftelse varje gång de löser in sina poäng mot en kupong).
- Grattis på födelsedagen (skicka dina kunder ett e-postmeddelande på deras födelsedag).
- Remiss Share Email (det är ett e-postmeddelande som dina kunder skickar för hänvisa sina vänner om din butik).
- Referrer Tack (skicka ett tackmeddelande till dina kunder när de hänvisar någon till din butik).
Observera att denna integration endast kan användas av konton med Gold-planen och högre.
Användning
Yotpo Händelser
Händelser i Yotpo | Tag i Rule* | Data som skickas till Rule (Se nedan) | Beskrivning |
Coupon Awarded | CouponAwarded |
Customer Reward Perk |
Denna händelse utlöses varje gång en kund tjänar rabatt genom att slutföra en kampanj (t.ex. Nyhetsbrevsregistrering). Denna händelse är användbar för att skicka ett e-postmeddelande med kupongkoden till kunden. |
Coupon Redeemed | CouponRedeemed | Customer Reward |
Denna händelse utlöses varje gång en kund löser in poäng och får en kupongkod. Denna händelse är användbar för att skicka ett e-postmeddelande med kupongkoden till kunden. |
Custom Reward Redeemed | CustomRewardRedeemed | Customer Reward |
Denna händelse utlöses varje gång en kund löser in sina poäng för en anpassad belöningsinlösen, eller när de tilldelas en anpassad belöning när de slutför en kampanj. |
Customer Birthday | Birthday | Customer Reward Perk |
Denna händelse utlöses på en kunds födelsedag. Det här är bra för att skicka ett e-postmeddelande för att gratulera dem och uppdatera dem om de fick poäng eller en kupong enligt en befintlig födelsedagskampanj. Kundfödelsedagshändelserna kommer att utlösas varje dag kl. 13.00 UTC. |
Customer Birthday Captured | - | Customer Birthday |
Denna händelse utlöses när en kund anger sin födelsedag via ditt skyltfönster. |
Customer Anniversary | Anniversary | Customer Reward Perk |
Denna händelse utlöses på årsdagen för en kund. Det här är bra för att skicka ett e-postmeddelande för att gratulera dem och uppdatera dem om de fick poäng eller en kupong enligt en befintlig jubileumskampanj. Anniversary Birthday-händelserna kommer att utlösas varje dag kl. 11 UTC. |
Customer Anniversary Captured | - | Customer Anniversary |
Denna händelse utlöses när en kund ställer in sin årsdag genom ditt skyltfönster. |
Donation Created | DonationCreated | Customer Reward |
Denna händelse utlöses varje gång en kund löser in sina poäng för en donation till välgörenhet genom Yotpos integration med Shopping Gives. |
Loyalty Opt In | LoyaltyOptIn | Customer OptIn |
Den här händelsen utlöses när en kund väljer att delta i eller ut av lojalitetsprogrammet. En kund som har valt in kan tjäna poäng, komma in i nivåer, lösa in poäng, etc. Till skillnad från en kund som är bortvald som inte kan delta i någon av dessa aktiviteter. |
Points Earned | PointsEarned | Customer Perk |
Denna händelse utlöses varje gång en kund tjänar poäng. |
Points Reminder | PointsReminder | Customer Reward PointsReminder |
Denna händelse utlöses efter ett visst antal dagar av inaktivitet. Det här är bra för att skicka ett e-postmeddelande för att påminna kunden om att de är nära att få en belöning. Poängpåminnelsehändelserna kommer att utlösas varje dag kl. 17.00 UTC. |
Redemption Reminder | RedemptionReminder | Customer Reward |
Denna händelse utlöses efter ett visst antal dagar av inaktivitet. Det här är bra för att skicka ett e-postmeddelande för att påminna kunden om att de har tillräckligt med poäng för en belöning. Inlösenpåminnelsehändelserna kommer att utlösas varje dag kl. 17.00 UTC. |
Referral Link Share | ReferralLinkShare | ReferralShare | Denna händelse utlöses när en kund delar sin hänvisningslänk till sina vänner. Detta är ett bra sätt att berätta för nya kunder att någon de känner gillar din butik. |
Referral Share Reminder | ReferralShareReminder | ReferralShare | Denna händelse utlöses efter ett visst antal dagar som en hänvisad kund inte hade gjort ett köp. Detta är bra för att skicka ett e-postmeddelande för att påminna den hänvisade kunden att använda sin väns hänvisningslänk för att ge både den hänvisande och hänvisade kunden en belöning. |
Referral Product Share Link | ReferralProductShareLink | ProductReferralShare | Du kan använda den här händelsen för att utlösa e-postmeddelandet om produktdelning. |
Referral Product Share Reminder | ReferralProductShareReminder | ReferralProductShare | Denna händelse sker om en hänvisad vän inte har gjort ett köp efter ett visst antal dagar. Detta är bra för att skicka ett e-postmeddelande för att påminna den hänvisade vännen att använda sin hänvisningslänk för att ge dem och den hänvisande kunden en belöning. |
Referral Completed | ReferralCompleted | Customer Perk ReferralCompleted |
Denna händelse utlöses varje gång en kund hänvisar en vän som uppfyller kraven i remissprogrammet. Denna händelse är användbar för att skicka ett e-postmeddelande som tackar kunden för remissen. |
VIP Tier Earned | TierEarned | Customer Tier |
Denna händelse utlöses när en kund uppfyller kravet för en ny nivå. Detta är bra för att låta en kund veta att de nått en viss statusnivå. |
VIP Tier Lost | TierLost |
Customer Tier |
Denna händelse utlöses när en kund inte uppfyller kravet på en nivå efter att den angivna tidsperioden har gått. |
VIP Tier Status Changed | TierStatusChanged | Customer TierStatus |
Denna händelse utlöses när en kund kommer närmare eller längre ifrån att behålla sin nuvarande nivå och från att gå in i nästa nivå. |
* Alla händelser kommer också att ha en "Yotpo"-tagg på prenumeranten
Datagrupper
Följande datafält tillämpas på alla händelser:
Yotpo.StoreName
Customer
Subscriber.FirstName Subscriber.LastName Yotpo.TotalSpendCents Yotpo.TotalPurchases Yotpo.LastPurchaseAt (datetime) Yotpo.PerksRedeemed Yotpo.PointsEarned Yotpo.PointsBalance Yotpo.PointsExpireAt (datetime) Yotpo.LastSeenAt (datetime) Yotpo.IsMember (boolean)
Reward
Yotpo.RedemptionRewardText Yotpo.RedemptionName Yotpo.RedemptionDescription Yotpo.RedemptionAmount
Perk
Yotpo.PerkID Yotpo.PerkCampaignID Yotpo.PerkRewardPoints Yotpo.PerkHistoryTitle
Birthday
Subscriber.Birthday (date)
Anniversary
Subscriber.Anniversary (date)
OptIn
Yotpo.OptIn (boolean) Yotpo.OptInDate (datetime)
PointsReminder
Yotpo.RedemptionPointsNeeded
ReferralShare
Yotpo.ReferredByEmail Yotpo.ReferredByFirstName Yotpo.ReferredByLastName Yotpo.ReferredByReferralLink
ProductReferralShare
Yotpo.ProductReferredByEmail Yotpo.ProductReferredByFirstName Yotpo.ProductReferredByLastName Yotpo.ProductReferralLink Yotpo.ProductID Yotpo.ProductName Yotpo.ProductImageURL
ReferralCompleted
Yotpo.ReferredToEmail Yotpo.ReferredToFirstName Yotpo.ReferredToLastName
Tier
Yotpo.NewTierID Yotpo.NewTierName Yotpo.NewTierDescription Yotpo.NewTierPointsEarned Yotpo.NewTierAmountSpentCents Yotpo.NewTierPurchasesMade Yotpo.NewTierPointsMultiplier Yotpo.NewTierRank Yotpo.OldTierID Yotpo.OldTierName Yotpo.OldTierDescription Yotpo.OldTierPointsEarned Yotpo.OldTierAmountSpentCents Yotpo.OldTierPurchasesMade Yotpo.OldTierPointsMultiplier Yotpo.OldTierRank
TierStats
Yotpo.TierStatsCurrentPoints Yotpo.TierStatsCurrentAmountCents Yotpo.TierStatsCurrentPurchases Yotpo.TierStatsCurrentReferrals Yotpo.TierStatsNeededMaintainPoints Yotpo.TierStatsNeededMaintainAmountCents Yotpo.TierStatsNeededMaintainPurchases Yotpo.TierStatsNeededMaintainReferrals Yotpo.TierStatsNeededNextPoints Yotpo.TierStatsNeededNextAmountCents Yotpo.TierStatsNeededNextPurchases Yotpo.TierStatsNeededNextReferrals
Installation
Bläddra till botten av sidan till webhook-sektionen.
I fältet "Webhook URL" anger du följande URL:
https://ix.rule.io/yotpo
När du är klar med dina inställningar, gör ett testanrop till Rule för alla dina flöden, då kommer du kunna se i ditt konto i Rule vilken data du får in och till vilken tagg.