Journey Builder - Introduktion

I denna artikel ger vi dig en en introduktion i hur du navigerar dig inne i Journey Builder. Syftet med Journey Builder är att du ska kunna kommunicera mer men samtidigt med färre utskick. När du sätter upp en Journey kommer du kunna bygga flera olika flöden, såkallade "lanes" med både mail och SMS-utskick. Om en medlem eller kund matchar med flera segment i din Journey, exempelvis om ni satt upp kommunikation om "Nyheter", "Back-in-stock" och ett "Erbjudande", så skickas detta som ett långt mail till medlemmen/kunden istället för tre separata utskick. Vi rekommenderar även att du läser vår Journey Builder - kom igång guide innan du sätter igång. 
Du kommer att lära dig:
  • Vart du hittar allt
  • Tips inför att du ska komma igång med
  • Hur vår editor funkar
Allt det som är inringat kallas för "Journeys"

  • I din "Journey", har du något som kallas för "Lanes", eller flöden, du kan ha obegränsat med lanes i din Journey.

  • Inne i din "Journey", lägger du till "Sidhuvud" och "Sidfot". Även kallat "Header" eller "Footer". Detta gör du endast här och aldrig inne i själva mailen. 
  1. Här hittar du "Sidhuvud" eller header
  2. Här hittar du "Sidfot" eller footer

  • Här väljer du "Trigger"

  • När du klickat dig in på "Trigger" kommer du få olika alternativ. Om du väljer de inringade alternativen, alltså "Relativt datum" och "Årlig", behöver du välja medlemsfält

  1. Här ser du "Senaste utskick" och när "Nästa utskick"
  2. Här ser du "Skickade", "Öppnat" och "Öppnade länkar"
  3. Förhandsgranska
  4. Klicka på "+" om du vill lägga till fler email eller SMS i din lane
  5. Här ser du tydligt att denna är ett SMS-utskick
  6. Här ser du tydligt att detta är ett email
  7. Hela denna är kallad för "Content-set"
  8. Välj "Segment"
  9. Förhandsgranska enbart ett mail
  10. Statistik för enbart detta mail
  11. Välj efter antal dagar detta mail ska triggas iväg, i detta fall efter 21 dagar
  12. Aktivera/Av-aktivera specifika mail i din lane
  13. Aktivera/Av-aktivera hela Journeyn
  14. Klicka där så kommer du vidare till statistik
  15. Radera hela Journeyn

  1. "Switch", exempelvis kan du välja segment "Gender: Female"
  2. "Switch", exempelvis kan du välja segment "Gender: Male". Då kan göra samma mail men ex byta bilder så att det är anpassat för produktbilder för kvinnor vs män
  3. Editor
  4. Här ser du vilka "Widgets", eller block, som ligger i mailet
  5. Här ser du alla "Widgets", det finna "Standard" eller om ni har några egna Widgets

Did this answer your question? Thanks for the feedback There was a problem submitting your feedback. Please try again later.