Hämta innehåll från din sajt automatiskt

I den här artikeln kommer vi att gå igenom hur man kan hämta innehåll från sina egna källor, det vill säga din hemsida eller e-handel, och sedan läsa in det direkt i dina mallar med olika metoder. De olika sätten tillåter dig att hämta artiklar, produkter och annonser som automatiskt läses in i mallen utan att du behöver göra något extra arbete. På så sätt kan du bygga större automatiska flöden som skapar dina utskick åt dig.

Efter att ha gett en översikt över olika sätt att hämta innehåll, kan du klicka dig vidare till en mer teknisk artikel som kommer att vägleda dig steg för steg när du har hittat den lösning som fungerar för dig. I den här artikeln kommer vi att gå igenom följande metoder för att hämta innehåll:

  1. Drag and drop
  2. Direkthämtning
  3. Dynamisk lista
  4. RSS och Atom flöden

1. Drag and drop

Vad är Drag and drop? Om din webbplats har stöd för Open Graph eller Google Structured Data Markup, kan du dra och släppa innehåll direkt från din webbplats till din kampanj inne i Rule. Då hämtas all information automatiskt istället för att du behöver lägga in bild, text och länkar manuellt.

Varför och när är detta bra? Detta är det enklaste sättet att komma igång med att hämta innehåll och sparar mycket tid vid skapandet av mail.

Vad behövs från er sida? Ni behöver se till att er hemsida eller e-handel stöder Open Graph eller Google Structured Data Markup.

> Kom igång med Drag and drop

2. Direkthämtning

Vad är direkthämtning? Det innebär att du inte behöver skapa allt innehåll för produkter eller artiklar. Istället hämtar Rule det direkt från din webbplats eller e-handel genom att ange en länk i själva mailet. När nyhetsbrevet skickas ut hämtas allt innehåll automatiskt från den angivna länken.

Varför och när är detta bra? Om ert publiceringsverktyg redan har all informationen som behövs, kan innehållet i nyhetsbrevet skapas automatiskt utan handpåläggning.

Vad behövs från er sida? Lättare utveckling för att skapa anpassat innehåll för länken.

> Kom igång med Direkthämtning

Exempel hur det ser ut i mailskapandet:

Såhär ser det ser ut i det skarpa utskicket till kunden. Alltså hämtar länken bild, produktinformation och pris utan extra arbete för dig!


3. Dynamisk lista

Vad är en Dynamisk lista? Med en dynamisk lista kan du anpassa innehållet i dina utskick så att de fyller i olika block i en mall. Dessa listor kan till exempel vara baserat på beteendedata som hämtats från din webbplats. Dynamiska listor kopplar samman det innehåll som kunder visar intresse för på din webbplats och applicerar det automatiskt i dina utskick.

Varför och när är det bra? Det är bra när du vill automatisera flera artiklar i följd, inte bara en.

Vad behövs från er sida? Mer avancerad utveckling behövs för att skapa anpassade listor som länkar till sidor med korrekt data.

> Kom igång med Dynamiska listor

Här är ett exempel på hur ett dynamiskt flöde ser ut när du bygger ett mail i jämförelse med hur det ser ut när mottagaren får mailet. Innehållet i det dynamiska flödet är unikt för varje mottagare och syns inte när du bygger mailet. Istället visas det först när mottagaren har mottagit mailet.


Här kan du lära dig mer om mallar för nyhetsbrev!


4. RSS och Atom flöden

Vad är RSS och Atom flöden? Dessa flöden hämtas som en fil från er webbplats och är ett sätt att smidigt och effektivt inkludera önskat innehåll från webbplatsen direkt när ni redigerar. Har du ett RSS-block i din mall så fylls den ut med materialet från ert flöde.

Varför och när är detta bra? När man vill kunna fylla på mail med information när man redigerar dem.

Vad behövs från er sida? Mer avancerad utveckling behövs för att skapa eller anpassa ett RSS/Atom-flöde.

Hur uppdaterar jag flödet? RSS-blocket hämtar informationen som är aktuell i ert RSS flöde när länken läggs till i blocket. Om du vill uppdatera informationen i blocket så behöver du dra in länken på nytt.

> Kom igång med RSS och Atom flöden

drag-drop-feed-exempel from Rule Communication on Vimeo.

Did this answer your question? Thanks for the feedback There was a problem submitting your feedback. Please try again later.