Inställningar

(Rule Tutorial Video - 1 Inställningar from Rule Communication on Vimeo)

Dina kontoinställningar är indelade i fyra områden; Konto, Användare, Utvecklare och Admin. Här hanteras preferenser så som språk, integrationer, betalningsmetod och SMS. Ta gärna en titt på videon ovan, eller följ stegen nedan för ytterligare beskrivning. 

  1. Ställ in SPF-filter
  2. Ställ in avsändaruppgifter
  3. Ställ in integreringar mot Google Analytics & Triggerbee
  4. Aktivera SMS-funktion
  5. Registrera betalkort

Steg 1: Ställ in SPF-filter

Att ställa in SPF (Sender Policy Framework) är enkelt och tar bara några minuter. Detta är en inställning som ökar chansen att era nyhetsbrev hamnar i mottagarens inbox istället för att flaggas som spam. I korta drag är det ett system för att öka e-postsäkerheten och förhindra att andra skickar e-post i ditt namn. Med SPF på plats, bestämmer er domän vilka som har rätt att använda er domän som avsändare. Organisationers offentliga tjänster (såsom e-post och webbplatser) och enskilda datorer nås oftast med hjälp av domännamnet. När du skickar mail via Rule, ökar leveransbarheten genom att du ”godkänner” att vår server skickar mail i ert namn. Exempel: nyhetsbrev@dittföretag.se. Läs mer om SPF här.

Eftersom ändringen ska göras på ert domännamn, behöver du logga in på er DNS-hosting, ex Loopia.se som vi använder i detta exempel. Det är oftast IT-avdelningen internt som har koll på företagets domän och kan assistera med att ställa in SPF eller kolla så att det är korrekt inställt.

  • Logga in på din DNS och välj det domännamn som du vill använda som avsändare.
  • Klicka på DNS-editor.
  • Klicka på ”Lägg till Record”.
  • Välj typ ”TXT”
    TTL (Time to live) bestämmer hur ofta värdet ska kollas av i sekunder, standard är 3600 och det blir alldeles utmärkt.
  • I rutan data ska du lägga till följande: v=spf1 a mx include:_spf.rulemailer.com ~all
  • Om ni även har andra mailservrar, som ni använder för att skicka mail i ert namn, är det bra att ni lägger till dem också.

För att sedan testa så att systemet är korrekt på plats kan du ta hjälp av denna information.

Steg 2: Ställ in avsändaruppgifter

  • Klicka på Inställningar i huvudmenyn för att ställa in avsändaruppgifter. Uppgifterna används för att förifylla avsändare och footer i dina utskick (se bild nedan). 
  • Notera att det även går att ange avsändare manuellt för enskilda utskick, men vi rekommenderar att fylla i korrekta avsändaruppgifter initialt, för att spara tid i ditt kampanjarbete.

Steg 3: Ställ in integreringar mot Google Analytics & Triggerbee

  • Rule har färdiga integrationer mot Google Analytics och Triggerbee. Dessa ställer ni in här. 
  • Notera att Triggerbee tracking förutsätter att ni har ett konto hos dem

Steg 4: Aktivera SMS-funktion

SMS-funktionen i Rule har näst intill oändliga användningsområden. Med mobila kampanjer kommer du närmare dina kunder och får en oöverträffad öppningsgrad på dina utskick. Fördelen är även att man når kunden innan besöket i butiken eller arenan och meddelandet kan också innehålla en produktupplevelse innan de besöker er fysiskt eller digitalt. 

Kostnad för registreringen är en engångskostnad på 1.150 SEK och aktiveras via vår serviceavdelning. Beskriv ditt ärende till oss på support@rule.se så får du snabbt hjälp att komma igång med SMS-utskick. Att aktivera SMS-funktionen gör Rules support åt er.

Steg 5: Registrera betalkort

  • Gå till Inställningar och klicka sedan på fliken Admin (se bild nedan).

  • Klicka därefter på knappen Lägg till kort och fyll i kortinformationen. 

  • Ange abonnemangsplan genom att välja ett av följande alternativ:

  • För dig som har ett befintligt konto hos Rule: Notera att du måste ha Super Admin -behörighet för att få tillgång till denna inställning. 
  • För dig som är ny kund: Att registrera sig som kund genom att ange ett betalkort är ett smidigt sätt att få flexibilitet i sitt Rule-användande. Man kan sömlöst registrera sig som ny kund för att komma igång snabbt. Som kortkund kan man även växla abonnemangsplan och lägga till och ta bort nya användare utefter behov.
  • För dig som är fakturakund: Möjlighet att registrera ett betalkort gäller givetvis även för fakturakunder förutsatt att ni godkänts via Rule Communication.

Behöver du mer hjälp? Kontakta oss Kontakta oss