Hur skapar jag min första Automation?

För att skapa din första Marketing Automation följ punkterna nedan:  

Gå till menyn Automation via navigeringslistan i vänsterkanten. Klicka Ny Automation.

  • Du kommer då att se att det kommer upp en automation du kan börja jobba med under inaktiva fliken. Du namnger automationslingan genom att klicka på "Automation" i gråa fältet till vänster.
  • Du klickar sedan på pilen till höger för att komma åt inställningar och skapa upp själva mailen till flödet:
  • Välj sedan vad automation ska ska trigga på genom att välja trigger, dvs tagg/filter som ska avgöra när utskicket ska gå ut. (vad som ska trigga meddelandet).
  • Klicka på Lägg till mail eller Lägg till SMS för att börja jobba med skapandet av innehållet.
  • Du väljer sedan vilken mall du vill utgå från när du skapar ditt mail under "dina mallar" eller Rule's mallar.
  • 
Väl i e-postbyggaren anger du avsändareadress och e-post, rubrik och utm-kod. ( UTM innebär spårning av specifika utskicket i Google Analytics och du hittar mer info här När du skapat utskicket så klicka på Spara utkast för att spara och klicka sen på Automation för att gå tillbaka till att redigera flödet. 
Tillbaka i Automation-menyn ser du din nya kampanj skapad. Där kan du ange tidsinställningarna för frekvensen när utskicket ska skickas ut, se kugghjulsikonen. Ikonerna till höger i bild innebär följande: Pennan: Justera utskicket. Diagrammet: Se statistik. Kugghjulet: Inställningar för tidsanpassning.  För att aktivera hela flödet eller enskild kampanj, använd JA/NEJ-knappen. 

    För automatiserade order- och leveransbekräftelser bekräfta att all nödvändig medlemsinformation från betalningssystemet blir tillgängligt i Rule via API. Se  Inställningar>Utvecklare alternativt rule.se/apidoc 

    Behöver du mer hjälp? Kontakta oss Kontakta oss