Ställa in Google Analytics spårning på dina kampanjer

Google Analytics har flera hjälpmedel för att du enkelt ska kunna spåra dina kampanjer från Rule. Du kan läsa mer om att lägga till parametrar på länkar (UTM spårning) hos Google.

För att automatisera hela processen för att spåra kampanjer från Google Analytics direkt i Rule behöver man göra följande inställningar: 

1. Lägga in din/dina domäner som du vill spåra via Google Analytics, under Inställningar. Tänk på att domänerna ska läggas in på exakt samma format som ni lagt in dem i Google Analytics, t.ex. med eller utan www

2. För att sedan få rätt spårning på de kampanjer som du skickar ut till era mottagare, så fyller du i " utm_campaign"-fälten i steget Sammanfattning & schemalägg, när du skapat din kampanj. Du kan ange upp till två utm-koder per kampanj. Se bild nedan. 

OBS! Man anger ett eget namn på specifika kampanjen för att enkelt hitta spåra den i Analytics. Så du ska inte ange hela tracking-länken här - UTM-campaign är namnet på din kampanj, ex sommarrea_v28  

- UTM-term: Identifiera betalda sökord. Om du manuellt märker betalda sökordskampanjer, bör du också använda utm_term för att ange sökordet. Dvs ger UTM-Termen ytterligare möjlighet att bryta ner data, men oftast räcker det med Campaign.

3. När ni sedan skickar ut kampanjen taggas varje länk som går till domänerna med utm_source=rule&utm_medium=email& utm_campaign=xxx (kampanjnamnet som man angett). Är det så att ni vill ha unik identifiering på en länk, kan ni lägga till det under utm innehåll när ni skapar länkar i e-postbyggaren.

4. När de inställningarna är gjorda och kampanjen är skickad, kan du under statistiken för kampanjen, klicka på “Google”-fliken, logga in med ditt Google Analytics-konto och se statistik. Se resultatet i bildexemplet nedan: 

/Team Rule

Behöver du mer hjälp? Kontakta oss Kontakta oss