Ställa in Google Analytics spårning på dina kampanjer

För att göra dina kampanjer spårbara i Google Analytics behöver du ange en UTM-kod i Rule. "UTM" står för Urchin Tracking Module och är ett format från Google som används för att spåra länkar i Google Analytics. Nedan beskriver vi hur du gör. 

1. Börja med att se över följande inställningar

  • Kontrollera att du har angett dina domäner i dina kontoinställningar enligt exemplet nedan:

2. För att få rätt spårning på din kampanj ställer du därefter in en UTM-kod. Detta görs innan du skickar iväg din kampanj, i  Sammanfattning & schemalägg. Här har du möjlighet att ange två typer; "utm_campaign" och "egen utm_term". Ange båda för att optimera resultatet av era analyser.

  • UTM-campaign är namnet på din kampanj, t.ex. "sommarrea_v28".
  • UTM-term är en sammanställning av dina nyckelord/sökord, exempelvis "kampanj+skor". UTM-termen ger ytterligare möjlighet att identifiera sökord, men oftast räcker det med att ange UTM-campaign. UTM-term bör dock anges om du tidigare märkt betalda sökordskampanjer, då anger du samma sökord här. (För mer information om hur du anger UTM, kan du även besöka Googles site, här).

3. Är det så att du vill ha en unik identifiering på en länk, kan du lägga till det under Utm innehåll (se bild nedan) när du skapar länkar i e-postbyggaren. I annat fall taggas varje länk som går till domänerna med utm_source=rule&utm_medium=email& utm_campaign=xxx (det kampanjnamn som du angett), när du skickar ut kampanjen.

4. När de inställningarna är gjorda och kampanjen är skickad, kan du under statistiken för kampanjen, klicka på “Google”-fliken, logga in med ditt Google Analytics-konto och se statistik. Se resultatet i bildexemplet nedan: 

Har du frågor om hur du ställer in Google Analytics spårning på dina kampanjer? Beskriv ditt ärende till oss på support@rule.se så får du snabbt hjälp. 

Lycka till! 


/Team Rule

Behöver du mer hjälp? Kontakta oss Kontakta oss