Vad innebär studsar?

I den här artikeln så kommer vi att gå igenom vad studsar innebär och hur du kan se vad det beror på.


Vi kommer att gå igenom:

  1. Vad en studs innebär
  2. Vad är en mjuk studs
  3. Vad är en hård studs
  4. Studs för enskilda mottagare


Vad en studs innebär


När du har skickat ett mail kommer du efteråt i statistikvyn, under fliken 'Studsar', att se en sammanställning av e-postadresser där mailet har studsat, vilket innebär att det inte har nått mottagaren. Den vanligaste orsaken är att ditt mail har stoppats av mottagarens server. För att se antalet studsar gör du så här: 


  1. Klicka in dig på 'Statistik'
  2. Sedan kan du välja vilken tidsperiod du vill se över statistiken för studsar
  3. Klicka ner dropdown-menyn
  4. Välj vilken kanal, och sedan utskick



Om du bläddrar ner på statistiksidan, tills du ser denna vyn. Där ser du 'Totala studsar', 'Hårda studsar' och 'Mjuka studsar' för det specifika utskicket under den tidsperioden du valt.




Vad är en mjuk studs


Mjuk studs betyder misslyckad leverans till följd av tillfälliga problem hos mottagaren, som exempelvis full inkorg eller problem hos mottagarens inbox-leverantör.

Bra att veta:
När mail har studsat mer än 3 ggr till en mottagare blir adressen rödmarkerad, dvs räknas det som en  hårdstuds. Vidare blir då alltså adressen spärrad.

Om du är inne på 'Mjuka studsar' så ser du de mottagare som ha en eller flera mjuka studsar.



Om du går in på en medlem kan man klicka på den gula markeringen och se vanligtvis anledningen till studsen.




Vad är en hård studs

En hård studs indikerar en permanent anledning till att e-postmeddelanden inte kan levereras till mottagaren. Det finns många anledningar till hårda studsar, men några vanliga orsaker är att e-postadressen eller domännamnet inte existerar alternativt att mottagarens emailserver har blockerat leverans av mail. 


Om du är inne på 'Hårda studsar' så ser du de mottagare som har hård studs på sig från de specifika utskicket och tidsperiod.



Studs för enskilda mottagare


För att ta reda på varför vissa utskick inte nått önskad mottagare så kan man via sökfältet söka fram orsaken hos enskilda mottagare. Det gör du genom att klicka på personens email adress eller på "Penn-ikonen" på kundkortet då kommer ett rött och/eller gult fält visas för att markera nivån på studs tillsammans med en förklaring. Se exempel nedan:


Var artikeln till hjälp?

Toppen!

Tack för din feedback

Vi beklagar att det inte var till hjälp

Tack för din feedback

Berätta för oss hur vi kan förbättra den här artikeln!

Välj minst en av orsakerna

Feddback skickat

Vi uppskattar din feedback och uppdaterar artikeln vid behov

Andra sätt att få hjälp

Anmäl dig till vårt nästa webinar

Gratis

Upptäck hemligheterna bakom tillväxt genom engagerande marknadsföring.

Kontakta oss för att boka en Workshop

Upptäck hur du kan öka digital engagemang och tillväxt genom en personlig genomgång av Rule

Hittade du inte det du sökte?

Ingen fara, kontakta vår support om eventuella frågor!

Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Jag samtycker till att ta emot Rules nyhetsbrev i enlighet med integritetspolicyn.