Yotpo Loyalty


Yotpos lojalitets-, värvning- och belöningsplattform gör det möjligt för företag att spåra kundhändelser och lojalitetshändelser och belöna dem med hjälp av ett poäng- och VIP-system. 


Rules integration med Yotpo synkroniserar Yotpos lojalitets-, hänvisnings- och belöningsplattform med Rule så kan du ställa in automatiska triggers baserat på händelser som inträffar inom ditt Yotpo-konto. 


Vi kommer gå igenom:


  1. Installation
  2. Användning
  3. Datafält som skickas till Rule
  4. Exempel på flöden som kan aktiveras med integrationen


Installation


Att ställa in integrationen är bara några klick och kan göras helt och hållet i din Yotpo-adminpanel. 


  1. Inne i Yotpo-adminpanel, klicka på 'Allmänna inställningar' och sedan på 'Allmänt'
  2. Bläddra till botten av sidan till webhook-sektionen
  3. I fältet 'Webhook URL' anger du följande URL: https://ix.rule.io/yotpo
  4. I fältet 'Webhook Authentication' anger du din Rule API-nyckel. Om du inte redan har skapat en nyckel kan du göra det under Inställningar > Utvecklare > Ny API-nyckel > Döp den > Kopiera
  5. Klicka 'Spara' - din integration med Yotpo är nu klar! Händelser och data från Yotpo kommer nu att skickas till ditt Rule.konto


När du är klar med dina inställningar, gör ett testanrop till Rule för alla dina flöden, då kommer du kunna se i ditt konto i Rule vilken data du får in och till vilken tagg



Användning


Händelser i YotpoTagg i Rule Data som skickas till RuleBeskrivning
Coupon AwardedCouponAwardedCustomer Reward Perk
Denna händelse utlöses varje gång en kund tjänar rabatt genom att slutföra en kampanj (t.ex. Nyhetsbrevsregistrering). Denna händelse är användbar för att skicka ett e-postmeddelande med kupongkoden till kunden.

Coupon RedeemedCouponRedeemedCustomer Reward
Denna händelse utlöses varje gång en kund löser in poäng och får en kupongkod. Denna händelse är användbar för att skicka ett e-postmeddelande med kupongkoden till kunden.

Custom BirthdayBirthdayCustomer Reward Perk
Denna händelse utlöses på en kunds födelsedag. Det här är bra för att skicka ett e-postmeddelande för att gratulera dem och uppdatera dem om de fick poäng eller en kupong enligt en befintlig födelsedagskampanj. Kundfödelsedagshändelserna kommer att utlösas varje dag kl. 13.00 UTC.

Customer Birthday Captured-Customer Birthday
Denna händelse utlöses när en kund anger sin födelsedag via ditt skyltfönster.

Customer AnniversaryAnniversaryCustomer Reward Perk
Denna händelse utlöses på årsdagen för en kund. Det här är bra för att skicka ett e-postmeddelande för att gratulera dem och uppdatera dem om de fick poäng eller en kupong enligt en befintlig jubileumskampanj. Anniversary Birthday-händelserna kommer att utlösas varje dag kl. 11 UTC.

Customer Anniversary Captured-Customer Anniversary
Denna händelse utlöses när en kund ställer in sin årsdag genom ditt skyltfönster.

Donation CreatedDonationCreatedCustomer Reward


Denna händelse utlöses varje gång en kund löser in sina poäng för en donation till välgörenhet genom Yotpos integration med Shopping Gives.


Loyalty Opt InLoyaltyOptInCustomer OptIn
Den här händelsen utlöses när en kund väljer att delta i eller ut av lojalitetsprogrammet. En kund som har valt in kan tjäna poäng, komma in i nivåer, lösa in poäng, etc. Till skillnad från en kund som är bortvald som inte kan delta i någon av dessa aktiviteter.

Points EarnedPointsEarnedCustomer Perk
Denna händelse utlöses varje gång en kund tjänar poäng


Points ReminderPointsReminder

Customer Reward

PointsReminder


Denna händelse utlöses efter ett visst antal dagar av inaktivitet. Det här är bra för att skicka ett e-postmeddelande för att påminna kunden om att de är nära att få en belöning. Poängpåminnelsehändelserna kommer att utlösas varje dag kl. 17.00 UTC.

Redemption ReminderRedemptionReminderCustomer Reward
Denna händelse utlöses efter ett visst antal dagar av inaktivitet. Det här är bra för att skicka ett e-postmeddelande för att påminna kunden om att de har tillräckligt med poäng för en belöning. Inlösenpåminnelsehändelserna kommer att utlösas varje dag kl. 17.00 UTC.

Referrel Link ShareRefferlLinkShareRefferlShare
Denna händelse utlöses efter ett visst antal dagar som en hänvisad kund inte hade gjort ett köp. Detta är bra för att skicka ett e-postmeddelande för att påminna den hänvisade kunden att använda sin väns hänvisningslänk för att ge både den hänvisande och hänvisade kunden en belöning.

Referrel Share ReminderReferrelShareReminderProductRefferlShare
Du kan använda den här händelsen för att utlösa e-postmeddelandet om produktdelning.

Referrel Product Share ReminderRefferlProductShareReminderReferralProductShare
Denna händelse sker om en hänvisad vän inte har gjort ett köp efter ett visst antal dagar. Detta är bra för att skicka ett e-postmeddelande för att påminna den hänvisade vännen att använda sin hänvisningslänk för att ge dem och den hänvisande kunden en belöning.

Referrel CompletedReferrelCompleted

Customer Perk

ReferralCompleted


Denna händelse utlöses varje gång en kund hänvisar en vän som uppfyller kraven i remissprogrammet. Denna händelse är användbar för att skicka ett e-postmeddelande som tackar kunden för remissen.

VIP Tier EarnedVIP Tier Earned

Customer Tier


Denna händelse utlöses när en kund uppfyller kravet för en ny nivå. Detta är bra för att låta en kund veta att de nått en viss statusnivå.

VIP Tier LostTierLostCustomer Tier
Denna händelse utlöses när en kund inte uppfyller kravet på en nivå efter att den angivna tidsperioden har gått.

VIP Tier Status ChangeTierStatusChangedCustomer TierStatus
Denna händelse utlöses när en kund kommer närmare eller längre ifrån att behålla sin nuvarande nivå och från att gå in i nästa nivå.







Datafält som skickas till Rule


Följande datafält tillämpas på alla händelser


Yotpo.StoreName

Customer


Subscriber.FirstName
Subscriber.LastName
Yotpo.TotalSpendCents
Yotpo.TotalPurchases
Yotpo.LastPurchaseAt (datetime)
Yotpo.PerksRedeemed
Yotpo.PointsEarned
Yotpo.PointsBalance
Yotpo.PointsExpireAt (datetime)
Yotpo.LastSeenAt (datetime)
Yotpo.IsMember (boolean)

Reward


Yotpo.RedemptionRewardText
Yotpo.RedemptionName
Yotpo.RedemptionDescription
Yotpo.RedemptionAmount

Perk


Yotpo.PerkID
Yotpo.PerkCampaignID
Yotpo.PerkRewardPoints
Yotpo.PerkHistoryTitle

Birthday


Subscriber.Birthday (date)


Anniversary


Subscriber.Anniversary (date)


OptIn


Yotpo.OptIn (boolean)
Yotpo.OptInDate (datetime)

PointsReminder


Yotpo.RedemptionPointsNeeded

ReferrelShare


Yotpo.ReferredByEmail
Yotpo.ReferredByFirstName
Yotpo.ReferredByLastName
Yotpo.ReferredByReferralLink


ProductReferrelShare


Yotpo.ProductReferredByEmail
Yotpo.ProductReferredByFirstName
Yotpo.ProductReferredByLastName
Yotpo.ProductReferralLink
Yotpo.ProductID
Yotpo.ProductName
Yotpo.ProductImageURL

ReferrelCompleted


Yotpo.ReferredToEmail
Yotpo.ReferredToFirstName
Yotpo.ReferredToLastName

Tier


Yotpo.NewTierID
Yotpo.NewTierName
Yotpo.NewTierDescription
Yotpo.NewTierPointsEarned
Yotpo.NewTierAmountSpentCents
Yotpo.NewTierPurchasesMade
Yotpo.NewTierPointsMultiplier
Yotpo.NewTierRank
Yotpo.OldTierID
Yotpo.OldTierName
Yotpo.OldTierDescription
Yotpo.OldTierPointsEarned
Yotpo.OldTierAmountSpentCents
Yotpo.OldTierPurchasesMade
Yotpo.OldTierPointsMultiplier
Yotpo.OldTierRank

TierStats


Yotpo.TierStatsCurrentPoints
Yotpo.TierStatsCurrentAmountCents
Yotpo.TierStatsCurrentPurchases
Yotpo.TierStatsCurrentReferrals
Yotpo.TierStatsNeededMaintainPoints
Yotpo.TierStatsNeededMaintainAmountCents
Yotpo.TierStatsNeededMaintainPurchases
Yotpo.TierStatsNeededMaintainReferrals
Yotpo.TierStatsNeededNextPoints
Yotpo.TierStatsNeededNextAmountCents
Yotpo.TierStatsNeededNextPurchases
Yotpo.TierStatsNeededNextReferrals


Var artikeln till hjälp?

Toppen!

Tack för din feedback

Vi beklagar att det inte var till hjälp

Tack för din feedback

Berätta för oss hur vi kan förbättra den här artikeln!

Välj minst en av orsakerna
CAPTCHA-verifiering krävs.

Feddback skickat

Vi uppskattar din feedback och uppdaterar artikeln vid behov

Andra sätt att få hjälp

Anmäl dig till vårt nästa webinar

Gratis

Upptäck hemligheterna bakom tillväxt genom engagerande marknadsföring.

Kontakta oss för att boka en Workshop

Upptäck hur du kan öka digital engagemang och tillväxt genom en personlig genomgång av Rule

Hittade du inte det du sökte?

Ingen fara, kontakta vår support om eventuella frågor!

Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Jag samtycker till att ta emot Rules nyhetsbrev i enlighet med integritetspolicyn.