Switch – ändra valda delar av ditt utskick


I denna artikel kommer vi gå igenom vad en switch är och hur man kan nyttja denna funktion i Rule. 


Vi kommer gå igenom:


  1. Vad är en switch?
  2. Hur sätter man upp switchar?
  3. Exempel på när man kan använda switchar


Vad är en switch?


Switch är en funktion som gör det möjligt att separera avsnitt/erbjudanden i ditt utskick för olika utvalda segment. Genom att använda funktionen kan du enkelt välja vilken tagg, segment eller medlemsfält som ska se önskat innehåll.


Du har Switch installerat i din mall och kan själv välja vilka delar av ditt utskick som ska visas för olika mottagare. Kanske vill du byta ut ett erbjudande, en rubrik eller en bild. Med Switch kan du välja att basera dina versioner på antingen segment, tagg eller medlemsfält. Om du väljer att basera Switch på medlemsfält, används endast ett medlemsfält för detta ändamål.


Hur sätter man upp en switch?


I detta exempel vill vi I det här utskicket rikta oss till dem som inte öppnade vårt första onboarding mail för att ge dem en chans att ta del av den information vi skickade i det första mailet.


Öppna den kampanj eller automation som du vill lägga till valda delar av utskicket, och klicka på det block du vill lägga till en switch på som bilden nedan visar.



Första versionen av blocket kan du designa som ditt standardalternativ, alltså om kunder inte matchar någon av de andra switcharna du kommer att skapa, får de alltid innehållet som syns i detta block.



Exempelvis såhär:



Klicka sedan på '+' för att lägga till ett nytt alternativ



Här har du möjlighet att välja om du vill skapa ett alternativ baserat på en tagg, filter/segment eller medlemsfält. 


  1. Tagg
  2. Filter/Segment
  3. Här kan du bläddra och välja mellan någon av dina medlemsfält



Vi har skapat ett segment sen tidigare med de medlemmar som 'Ej öppnat automation 1', så då väljer vi:


  1. Filter/segment
  2. Och de segment vi hade skapat för 'Ej öppnat automation 1'




Sedan kan du fortsätta lägga till fler alternativ genom att klicka på '+' om du vill. 


Exempel när man kan använda switchar


  1. Rikta en och samma kampanj men ändra innehållet för män eller kvinnor
  2. Rikta innehåll till de som visat intresse för olika typer av produkter
  3. Rikta innehåll till olika åldersgrupper
  4. Rikta innehåll på aktivitet
  5. Rikta innehåll på beloppgräns eller antal ordrar


Var artikeln till hjälp?

Toppen!

Tack för din feedback

Vi beklagar att det inte var till hjälp

Tack för din feedback

Berätta för oss hur vi kan förbättra den här artikeln!

Välj minst en av orsakerna

Feddback skickat

Vi uppskattar din feedback och uppdaterar artikeln vid behov

Andra sätt att få hjälp

Anmäl dig till vårt nästa webinar

Gratis

Upptäck hemligheterna bakom tillväxt genom engagerande marknadsföring.

Kontakta oss för att boka en Workshop

Upptäck hur du kan öka digital engagemang och tillväxt genom en personlig genomgång av Rule

Hittade du inte det du sökte?

Ingen fara, kontakta vår support om eventuella frågor!

Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Jag samtycker till att ta emot Rules nyhetsbrev i enlighet med integritetspolicyn.